Nya yrkesroller kan avlasta i skolan

Först vill jag börja med att tacka för de svar som skickats in på min debattartikel “Gör förskolan mer attraktiv” (22/5). Det bidrar till att höja diskussionen om förskolan vilket är välkommet.

Det är självfallet så att de som arbetar inom förskolan också är de som bäst känner till hur den praktiska verksamheten fungerar. Ämnet i min artikel handlade emellertid om hur vi som kommun ska kunna locka till oss mer och behålla kompetent arbetskraft och hur vi ska göra det mer attraktivt att arbeta i förskolan i Linköping.

Tor-Björn Lyrhed skriver i Corren den 25/5 att all tid kan ses som pedagogiskt arbete, dock har förskolan krav från läroplanen där det görs skillnad på förskollärare och barnskötare. I läroplanen är förskollärarna ansvariga för verksamheten tillsammans med arbetslaget. Så ja, ni utför alla viktigt pedagogiskt arbete, men ni har olika ansvar.

Jag anser att personaltätheten i förskolan behöver öka och vi som kommun behöver göra vårt yttersta för att personalen vill stanna hos oss och ta hand om det viktigaste vi har. Eftersom det nu råder en stor brist på både förskollärare och barnskötare vill vi öppna upp för andra yrkesroller som kan avlasta det dagliga arbetet bland annat genom att hämta matvagnen, plocka fram och av mat, hjälpa till att ta på ytterkläder, hänga in kläder i torkskåpet och stå och gunga på gården. Avlasta, inte ersätta. Med mer personal underlättas även planeringstiden för förskollärare som slipper ställa in på grund av personalbrist och liknande.

Återigen, tack för att ni tog er tid att svara.

Annika Krutzén (M)
vice ordförande socialnämnden
vice ordförande kommunstyrelsens personalutskott

Länk till artikeln i Corren: http://www.corren.se/asikter/insandare/ny-yrkesroller-kan-avlasta-i-forskolan-om5315478.aspx

Leave a Reply