I LINKÖPING SKA ALLTID MÅLET VARA ATT ALLA SKA HA EN TRYGG BOENDELÖSNING

By 9 december, 2019 Annika Krutzén

Det är när vi tar på oss vantarna och tar fram kängorna som allt fler börjar att tänka mer på en grupp som det inte pratas så mycket om i Linköping. De som lever i akut hemlöshet. För visst finns dom, dygnet runt, året runt. Oavsett om det är varmt eller kallt.

I veckan har Annika Krutzén (M), Ordförande social- och omsorgsnämnden gett sin syn på situationen gällande den växande hemlösheten i Linköping till både Corren och SVT öst.

Vad gör då Linköpings kommun för dessa människor?
-Det första vi behöver poängtera här är att kommunen kan inte hjälpa någon person som inte tar kontakt eller vill ha hjälp. Därför är det viktigt att ha kontakt med föreningar och andra som kommer i kontakt med personer som behöver hjälp och tillsammans försöka få dessa att vilja prata med kommunen, säger Annika Krutzén (M).

Linköpings kommun har flera olika typer av boende lösningar till personer som inte har ett eget boende. Men från Alliansens sida ser vi ändå att det finns ett stort behov av att titta på den här frågan bredare. Därför står det i verksamhetsplanen för 2020 att det ska tas fram en boendestrategi för hur vi ska kunna erbjuda rätt typ av boende till de som behöver hjälp samt hur vi ska arbeta med att stötta personer till att få ett eget hem, säger Annika Krutzén (M).

Vad gör kommunen för den akuta hemlösheten?
-Förra året öppnades ett omklädningsrum i Vidingsjö dit akut hemlösa hänvisades vid behov. I år kommer inte något sådant att öppnas. Jag anser inte att det är värdigt att hänvisa en människa som är behov av tak över huvudet till ett omklädningsrum i skogen. Linköpings kommun har andra akuta boendelösningar som vi kan använda. Det finns dessutom en stor fördel med att man får hjälp av förvaltningen med boende och det är att vi då får möjlighet att hjälpa personen även mer långsiktigt.

Kan kommunen lösa allt detta själva?
-Nej, kommunen är beroende av flera andra aktörer i detta arbete. Exempelvis hyresvärdar som ställer upp med lägenheter, föreningar och alla invånare som inte tittar bort utan hjälper till där de kan.